Diorama

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit luptatem accusantium doloremque laudanti.

Follow Me On Instagram
Search
back to top

Oświęcim

Oświęcim

Klub Kreatywności:

STUDIO ROBOTA

Potrzebujesz zeszyć spodnie albo skręcić szafkę? Przyjdź do Studia ROBOTA! Tu robota pali się w rękach. I to dosłownie, bo pomysłem na klub kreatywności w GALERII KSIĄŻKI jest organizacja studia jako stale działający makerspace czy przestrzeń, z ofertą kreatywnych zajęć, wykorzystujących nowe technologie. Nazwa klubu Studio ROBOTA wskazuje niejako na roboty, zatem w klubie poznasz tajniki programowania, robotyki, kodowania, ale także, myśląc o robocie jako „zespole czynności podejmowanych w celu wykonania czegoś”, oddajemy użytkownikom przestrzeń do działania, wyposażoną w maszyny do szycia, maszynę tnąco-wytłaczającą, imadło, młotki, wkrętarki, piłki, miary, gwoździe i najróżniejsze tkaniny. Z urządzeń można skorzystać na miejscu i zrobić coś dla siebie. Ze sprzętu korzystamy również podczas zorganizowanych zajęć. Do domu możesz wypożyczyć skrzynkę z narzędziami lub wkrętarkę. Dodatkowo Studio zostało wyposażone w zestawy książek typu DIY, szycie, stolarstwo, majsterkowanie.

Gdzie działa klub?

Miejska Biblioteka Publiczna im. Ł. Górnickiego GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu, ul. Nojego 2B, 32-600 Oświęcim

Jak wyposażony jest klub?

W klubie znajdziesz między innymi:

  • maszyny do szycia – 2 szt.,
  • maszyna tnąco-wytłaczająca – 1 szt.,
  • wyrzynarkę stołową – 1 szt.,
  • wyrzynarkę ręczną z laserem – 1 szt.,
  • zszywacze – 2 szt.,
  • pistolety do kleju – 10 szt.,
  • ploter scan cut – 1 szt.,
  • imadło ślusarskie – 1 szt.,
  • kątownik ścienny – 1 szt.,
  • laser krzyżowy – 1 szt.,
  • poziomice magnetyczne – 2 szt.,
  • piłki do metalu i do drewna – 10 szt.,
  • młotki – 25 szt.,
  • zestawy narzędzi – 8 szt.,
  • zestaw pilników – 3 szt.,
  • kombinerki, szczypce, ściski – 5 szt.,
  • wkrętaki – 2 szt.,
  • okulary ochronne – 12 szt.,
  • fartuchy robocze, rękawice – 14 szt.,
  • miary – 4 szt.,
  • skrzynkę uciosową- 3 szt.,
  • szlifierkę kątową,
  • zestawy Lofi robot – 10 szt.,
  • roboty Ozobot – 10 szt.,
  • roboty m-Bot – 10 szt.,
  • zestawy Makey Makey – 10 szt.,
  • roboty Dash i Dot + akcesoria – 2 zestawy,
  • roboty Lego Mindstorms EV3 – 1 zestaw,
  • roboty Lego Mindstorms Education – 3 zestawy,
  • zestawy Sekrety elektroniki,
  • matę do kodowania z akcesoriami,
  • gogle Sony Playstation VR,
  • skanery – 3 szt.,
  • zestawy Lego Classic,
  • 2 mikroskopy z preparatami
  • drukarkę 3D – 1 szt.,
  • książki typu DIY, majsterkowanie, szycie, stolarstwo – 45 tytułów.

A ponadto: tkaniny, nici, farby, gwoździe, pędzle.

Kto może skorzystać z klubu?

Działania w poszczególnych obszarach adresujemy do różnych grup wiekowych: Studio Kodera i miniKodera, Chemika, ElektronStudio kierujemy do dzieci w wieku do 7 lat, 8-9 lat, 10-12 lat. Podczas zajęć poznają tajniki m.in.: kodowania, programowania, drukowania 3D. Najmłodsi odkryją tajemnice laboratorium chemicznego.

Młodzież i osoby dorosłe zapraszamy do udziału w warsztatach CraftStudio, gdzie przy użyciu wyrzynarki, wkrętarki, młotka i gwoździ robimy m.in.: kreatywne obrazy, karmniki dla ptaków czy własne przepiśniki. Ponadto dla wszystkich użytkowników dostępne jest wyposażenie w makerspace.

Jak zorganizowany jest klub?

Studio Robota to działania w obszarze programowania, robotyki, kodowania, elektroniki i chemii (Studio Kodera i miniKodera, Elektron Studio, Studio Chemika). To także stale działający makerspace, wydzielona przestrzeń, z ofertą kreatywnych zajęć, wykorzystujących nowe technologie. Można tu znaleźć maszyny do szycia, piłki, młotki, wkrętarki i gwoździe. Z urządzeń tych można skorzystać na miejscu lub wykorzystać je podczas zorganizowanych zajęć. Prace techniczne (np. StringArt, szycie) Biblioteka realizuje w ramach CraftStudio.

Co dzieje się w klubie?

W klubie odbywają się następujące zajęcia:

STUDIO KODERA

Warsztaty z programowania robotów Ozobot oraz m-Bot dla dzieci w wieku 10-12 lat. Rozpoczynając od wstępu do kodowania, gdzie uczestnicy najpierw poznają takie pojęcia jak kodowanie, algorytm, robotyka następnie przechodzą do pierwszych zajęć z robotami. Na pierwszy rzut idą Ozoboty. Programowanie i rysowanie tras, tworzenie opowieści i zadań dla robotów sprawiaja, że nasi uczestnicy uwielbiają te małe robociki. Kolejne działanie to poznanie programu Scratch, co pozwala kursantom przygotować się do programowania w programie m-Block. A skoro m-Block to także m-Boty, które uczestnicy muszą samodzielnie skręcić. Kiedy są już gotowe do działania nadchodzi czas programowania. I tak nasze m-Boty otrzymują mnóstwo zadań: zatrzymanie się na linii, kręcenie kółek, robienie ósemek. Zaprogramowane biorą udział w wyścigach i w meczu piłki nożnej. Zabawa doskonała!

ELEKTRONSTUDIO. PROGRAMUJ!

Warsztaty wprowadzające do zagadnień elektroniki oraz budowania i programowania robotów Lofi Robot, dla dzieci w wieku 7-9 lat. Od pierwszego spotkania dzieci pracując na specjalnych zestawach poznają jakie sekrety skrywa przed nami elektronika. Bawimy się również z zestawami Makey Makey. Uczestnicy poznają możliwości jakie daje ten niezwykły zestaw: a zatem grają na bananach, tworzą grę Operacja, grają w Pacmana. Z elektryką za pan brat rozpoczynają pracę z robotami. W ElektronStudio Programuj! głównym bohaterem jest Robot Lofi, którego uczestnicy samodzielnie skręcają i programują. Raz może być bramą wjazdową, raz przemienia się w pojazd. Wszystko zależy od wyobraźni naszych małych uczestników.

ELEKTRONSTUDIO. BUDUJ!

Warsztaty budowania z klocków Lego Classic dla dzieci w wieku 6-8 lat. Wspinaczka górska, Piraci, Zamek rycerski średniowiecze, Drzewo genealogiczne to tylko niektóre przykłady tematów warsztatów. Uczestnicy tworzą klockowe ilustracje do czytanych opowieści. Powstają wielowymiarowe ilustracje, które prezentujemy na wystawie po każdych zajęciach.

ELEKTRONSTUDIO. BUDUJ! DRUKUJ!

Warsztaty wprowadzające do zagadnień robotyki, konstruowania i programowania Lego Mindstorms oraz druku 3D, dla dzieci w wieku 10-12 lat. Czym jest robot, jakie są prawa i rodzaje robotów od tego zaczynamy. Poznajemy się z robotami. Poznajemy zawartość zestawów Lego Mindstorms, abyśmy mogli bez przeszkód konstruować wciąż nowe roboty. Nie ma instrukcji, jest tylko wyobraźnia. Jak je ożywić? Jak „zmusić” do wykonania pewnych czynności? Tego uczymy się na kolejnych zajęciach. Do tej pory na warsztatach stworzyliśmy między innymi robota sprzątającego, robota dziwnie kroczącego, robota sumo, pojawił się też pupil – robopiesek. Dla niego zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy z różnych materiałów obrożę. Później tą obrożę przenieśliśmy do Tinkercada i wydrukowaliśmy w drukarce 3D. Na zajęciach poznajemy działanie drukarki, jej obsługę, projektujemy różne rzeczy np. dodatkowe części do klocków Lego Mindstorms, z których już korzystaliśmy podczas zajęć, związanych z walkami robotów.

Za nami pierwszy cykl zajęć, kolejny rozpoczynamy już w lutym. W związku z dużym zainteresowaniem zajęciami przygotowaliśmy dodatkową ofertę Studia miniKodera dla przedszkolaków.

STUDIO miniKODERA

Warsztaty z programowania robotów Dash&Dot, podstawy kodowania z wykorzystaniem tabletów (Scratch Junior) oraz maty do kodowania dla dzieci w wieku 5-6 lat. Zajęcia ruszają od lutego 2019 roku.

CRAFT STUDIO

Prace techniczne Biblioteka realizuje w ramach CraftStudio. W bibliotecznym makerspace odbyły się już dwa spotkania. Pierwsze, grudniowe skupiało się wokół Świąt Bożego Narodzenia. W ruch poszły maszyny do szycia, piły i klej na gorąco. Uczestniczki spotkania własnoręcznie uszyły na maszynach piękne choinki, ozdoby na stół świąteczny.

Tegoroczny cykl zajęć uczestniczki Crafta rozpoczęły od klupania młotkami, bowiem technika string art, jaką pracowały skupia się na użyciu młotka, muliny i gwoździ, które są stelażem obrazka… i oczywiście wyobraźni! Obrazki staną się teraz wyjątkową ozdobą mieszkania czy oryginalnym prezentem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdjęcia: Miejska Biblioteka Publiczna w Oświęcimiu GALERIA KSIĄŻKI